När jag växte upp hade mamma en dammsugare, skurmopp och trasor. Hon brygde kaffe i en kaffebryggare, vilket för övrigt var den enda köksmaskinen som stod framme. Visst hon hade en "assistent" och så minns jag "saft-majan" också som hon tog fram när det skulle göras saft. Men skulle inte vilja påstå att det var mycket maskiner och tekniska prylar. Vi hade en tv på nedervåningen och sedan även en på övervåningen, en vhs också (det vet barn idag inte vad det är).
 
 
 
Jag minns en gång när sonen och jag var på väg någonstans i bilen. Jag hade på en av mina Magnus Uggla-skivor, och så kom låten "Victoria", där han bland annat sjunger "om vi ska mysa någon kväll och jag styr och köper gott och hyr en vhs". Så kom ju då självklart frågan från Lucas: -Mamma, vad är vhs? Haha.... ja, dessa vhs-band. Jag minns när dvd-filmerna kom, att jag tyckte det var "överreklamerat". Vad gör det om det är lite ränder på bilden. Huvudsaken var ju att man fattade handlingen.
 
I dag är tiderna annorlunda. Väldigt mycket annorlunda till och med skulle jag säga. Var på mellandagsrean idag med sambon. Det fanns massor med ordentligt nedsatta priser på kul grejer, men vi båda gick runt och fasade över att vi inte behöver något. Allt var ju SÅÅÅ billigt, och vi letade verkligen efter ett behov av något nytt.
 
Alltså ärligt?!! Inte för att jag ska klaga eller så, men om man bara jämför. Vi har fem tv-apparater i vårt hus, där den största är 60" och dom minsta (dvs barnens, en i varje rum såklart) är 32". Vi har en robot (som heter Ashmed) som klipper gräset, vi har en robot (som heter Roffe) som dammsuger, och förutom Roffe då, så har jag ytterligare två dammsugare (inomhus, om vi inte räknar den på altanen). 
 
 
 
I köket är det så mycket grejer, så vi får inte plats i de köks-skåp vi har, utan jag har fått använda skåpen i tvättstugan också. Saker som popcorn-maskin, ägg-kokare, kontakt-grill fyller skåpen, och faktiskt så används dom oxå. Däremot hade jag aldrig när jag var liten trott att man skulle ha alla dessa grejer.
 
Och jag skriver inte det här för att på något sätt skryta, för jag vet att de flesta har det likadant hemma. Tycker bara det är lite komiskt hur det har blivit, om man nu ska jämföra.
 
I kväll har jag masserat mina axlar med min nya "nack-massage-grej" som jag fick av ungarna i julklapp. Jag har även fixat fötterna med vår scholl elektriska fotfil som vi köpte när alla skulle ha såna. Himla bekvämt att slippa gå till salong för att få massage och fotvård. Jag är nöjd i alla fall.
 
Reflektera ni ibland över saker och ting och hur himla bra vi har det egentligen?
 
Förresten, tillbaka till mellandagsrean. Till slut hittade vi något att köpa. Fast inget vi egentligen behövde direkt. En ny sodastream (vi har en helt fungerande, men denna var snyggare). :)
 
 
Ha en bra kväll // Bambam
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej